Czy to w ogóle możliwe, kiedy wszystkim świat zatrzymuje się przed oczami? Zapraszam Was na cykl artykułów w których przedstawię cztery typy osobowości oraz motywatory dla każdego z nich.

Już w starożytności Empedokles (444 p.n.e.) określał na podstawie czterech żywiołów: Ziemi, Powietrza, Ognia i Wody; Hipokrates zaś, mówił o czterech temperamentach: sangwiniku, choleryku, melancholiku czy flegmatyku. We współczesnych czasach Carl Gustav Jung (1921 r.) wyodrębnił cztery funkcje psychologiczne: percepcję, myślenie, czucie i intuicję.

William Marston opracował model DISC. Przez lata analizował ludzkie zachowania w różnych środowiskach. Wyróżnił w niej cztery podstawowe typy osobowości: dominującą – styl czerwony, wpływową – styl żółty, stałą – styl zielony oraz sumienną – styl niebieski i związane z nimi style zachowań. 

Dzisiejszy bohater to czerwony, osoba pracująca z dużą intuicją, skupiona na zadaniach. Czerwony to urodzony lider, najważniejsze jest dla niego realizowanie ambitnych wyzwań i celów.

image3 (3)
image3 (3)

Dlatego osoby o stylu dominującym najlepiej odnajdują się w zwięzłych i rzeczowych rozmowach opartych na konkretnych argumentach. Zamiast rozgrzebywać problem, wolą przejść od razu do poszukiwania rozwiązań.

Warto ponadto pamiętać, że do takich osób najbardziej przemawiające będą tezy oparte na dowodach, a najlepsze pomysły to te, przy których już na wstępie można wykazać korzyści, które pójdą w parze z ich realizacją.

Po czym poznać styl czerwony?

• Co mówi i jak mówi;

• Jakie myśli krążą jej po głowie;

• Emocje, które towarzyszą;

• Obawy jakie towarzyszą osobie z dominującym stylem D (czerwonym).

CO I JAK MÓWI OSOBA CZERWONA

Osoba dominująca mówi w sposób zdecydowany, konkretny, mówi językiem faktów, twardych dany. Może być odbierana, jako osoba, które nie przyjmuje słowa sprzeciwu, a na pewno informacji, że się „coś nie da zrobić”.

Jak mówi?

• Dynamicznie;

• W oparciu o fakty;

• Konkretnie;

• Zdecydowanym głosem.

Sformułowania, które możecie usłyszeć w kontakcie z osobą czerwoną:

• Do brzegu;

• Do roboty;

• Nie mamy czasu do stracenia; bierzcie się do pracy;

• Zróbcie tak, jak ja mówię;

• Przestań gadać, skup się na celu;

• Zdarza jej się powiedzieć nie interesuje mnie co o tym myślisz, wykonać;

• Zaplanowane, wykonać;

• Nie chce słuchać o problemach,

przyjdź do mnie jak będziesz już znać rozwiązanie.

JAKIE MYŚLI KRĄŻĄ JEJ PO GŁOWIE

Osoby o dużym nasyceniem stylu czerwonego mogą mieć tak, że to co pomyślą, bardzo szybko także powiedzą, czy to dobrze, to zapewne zależy od sytuacji. Czasami osobiście uważam to za duża zaletę, ponieważ dzięki temu można przejść szybko do działania, do celu. 

Co takiego może chodzić po głowie czerwonego?

• Załatwmy to szybko;

• Nie mogę znowu tego słuchać;

• 15 wymówka w tym tygodniu, masakra;

• Do roboty;

• Ma być po mojemu i już;

• No nie wieże w to co widzę/słyszę.

EMOCJE, KTÓRE TOWARZYSZĄ OSOBIE CZERWONEJ

Osoby czerwone skoncentrowane są na zadaniu, czasami bez analizy, czy kogoś to dotknie, czy komuś się to spodoba. Ponieważ nie są skupione na relacjach, emocjach, mogą być odbierane czasami jak „czołg”. Jakie to niesie za sobą korzyści? Potrafią się odciąć od emocji, w skupieniu dążyć do swojego. Czerwony może się dosyć szybko odnaleźć, znajdzie cel, przedefiniuje swoje zadania, sprawdzi kto z nim je realizuje i do dzieła. Szczególnie kiedy nasz czerwony bohater działa w stresie, widzi przed sobą cel do wykonania. Co wówczas może czuć w środku?

• Adrenalinę;

• Pobudzenie;

• Przypływ mocy do działania;

• Presje czasu;

• Wkurzenie/wściekłość;

• Niecierpliwość.

OSOBA CZERWONA MOŻE SIĘ OBAWIAĆ

Osoby czerwone tak jak każdy z innych czterech stylów ma swoje obawy, sęk w tym, że nie po każdym te obawy widać na zewnątrz.

Obawy jakie towarzyszą osobie z dominującym stylem D (czerwonym):

• Utraty kontroli nad sytuacją;

• Utraty gruntu pod nogami;

• Podważenie jej kompetencji;

• Utraty „twarzy” i wpływu;

• Degradacji na niższe stanowisko;

• Utraty atrybutów władzy;

• Braku poważnego potraktowania.

Kiedy znamy już zachowania, myśli i emocje, obawy czerwonego bohatera, wierzę, że będzie Wam łatwiej zrozumieć intencję jego/jej zachowań. Pamiętajmy, że każdy z nas jest inny i ma inne potrzeby i motywacje do działania.

W kolejnych artykułach poznacie innych bohaterów oraz wskazówki jak się z nimi efektywnie komunikować.

JAK MOTYWOWAĆ OSOBY DOMINUJĄCE?

image2 (3)
image2 (3)

• Bądź bezpośredni i konkretny;

• Dostarcz alternatyw;

• Upewnij się, że ona wygra;

• Nie zgadzaj się jedynie w zakresie faktów;

• Pamiętaj, dyskusja i walka to elementy gry;

• Nie bądź emocjonalny;

• Nie staraj się dominować;

• Działaj szybko, decyzje zapadają niezwłocznie.

AGNIESZKA CZAPLIŃSKA
Twórca Akademii Menedżer and More
Trener biznesu, coach
www.czaplaandmore.pl

Najpopularniejsze