Sfinks Polska, właściciel marek gastronomicznych Sphinx, Chłopskie Jadło czy Piwiarnia Warki, w pandemii rozwija sieć wirtualnych restauracji, czyli bez stacjonarnego lokalu. Obsługują one wyłącznie zamówienia w dowozie i na wynos. W efekcie w Polsce jest już 16 dodatkowych wirtualnych punktów Chłopskie Jadło, działających równolegle do 10 tradycyjnych restauracji pod tym szyldem. Zasięg zwiększają też całkowicie wirtualne marki Sfinksa, które z założenia nigdy nie miały sali dla klientów, tj. The Burgers, YOLO Chicken, Och! PITA i Da Mamma. Łącznie w całym kraju Sfinks ma dziś 93 wirtualne restauracje.

Z badań Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) wynika, że pandemia COVID-19 wpłynęła na zwyczaje konsumenckie Polaków w jeszcze większym stopniu niż na ich sytuację finansową. W czasie kilkumiesięcznego odmrożenia gospodarki 68% badanych zadeklarowało, że korzystało z restauracji, pubów i barów. – W przypadku gastronomii grudzień będzie jednak okresem, w którym bardzo wielu konsumentów będzie zamawiać w punktach gastronomicznych żywność, która później znajdzie się na stołach podczas spotkań z najbliższymi. – mówi Piotr Arak, dyrektor Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Sztab Kryzysowy Gastronomii Polskiej uważa, że dla gastronomii w obecnej sytuacji najważniejsze jest uruchomienie finansowych programów pomocowych już w grudniu, a nie dopiero w styczniu 2021 r., czyli rzeczywistych przelewów na konta firm gastronomicznych w celu ochrony stanowisk pracy i ochrony przed upadłością. W nowej Tarczy Finansowej 2.0 nadal nie ma informacji co z firmami gastronomicznymi otwartymi po 1.12.2020, czy o przełożeniu terminu wdrażania kas fiskalnych online.

Pandemia koronawirusa wymusiła bardzo szeroki zakres działań, żeby zapewnić przetrwanie naszych restauracji. Od dłuższego czasu oferowaliśmy jedzenie z dowozem, jednak była to tylko część naszego przychodu – mówi Marcin Suski, Manager ds. Sieci Krowarzywa.

Piotr Kamecki, prezydent Stowarzyszenia Sommelierów Polskich to pierwszy w historii Polak, który zasiądzie w zarządzie międzynarodowego stowarzyszenia sommelierów. W Association de la Sommellerie Internationale (ASI) będzie odpowiedzialny za Europę.

Najpopularniejsze